Mengenal Hipnoterapi

Mengenal Hipnoterapi
Masyarakat selama ini cenderung menganggap hipnosis / hipnoterapi sebagai hal yang tidak rasional, bahkan sebagai sesuatu yang ghaib dan berunsur mistik. Padahal, hipnosis sebenarnya merupakan fenomena rasional dan ilmiah, yang tidak perlu dianggap sebagai hal yang ghaib, supernatural, atau bertentangan dengan akal sihat. Jadi hipnosis bukanlah ilmu hitam mahupun sihir.

Hipnosis berasal dari kata "hypnos" yang berarti tidur dalam bahasa Yunani, sedangkan "therapy" berasal dari kata "theurapeutic" yang bererti penyembuhan. Hipnoterapi merupakan salah satu cabang hipnosis yang dimanfaatkan untuk kepentingan penyembuhan (curative hypnosis). Hipnoteraphi sudah ada sejak lama, namun hipnoterapi moden pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Franz Anton Mesmer (1734-1815).Doktor asal Austria itu yang memperkenalkan kaedah penggunaan energi elektromagnetik manusia yang boleh ditukar kepada orang lain atau untuk diri sendiri. Dari namanya, muncul istilah mesmeric sleep atau somnambulism, keadaan seseorang dibuat tertidur tetapi tetap boleh diajak berbicara.

Konsep dan langkah Mesmer disempurnakan oleh Dr. James Braid, pakar bedah dari Scotland, pada 1843. Dia juga yang mempopularkan istilah hipnosis / hipnotisme. Dr. James Braid mengembangkan penemuan Mesmer dengan membahaginya menjadi dua cabang: magnetisme dan hipnotisme. Braid menggunakan saranan verbal untuk terapi penyembuhan.



Pada tahun 1955:
The British Medical Association mengakui hipnosis adalah salah satu terapi perubatan yang sah.

Pada tahun 1958:
Hipnosis diakui oleh The American Medical Association

Pada tahun 1960:
The American Psychological Association mengakui hipnoterapi sebagai salah satu cabang ilmu psikologi.

Hipnoterapi merupakan salah satu bentuk psikoterapi dalam dunia psikiatri. Namun demikian, hipnoterapi juga boleh digunakan pada pesakit nonpsikiatrik. Hipnoterapi dapat digabungkan dengan jenis pengubatan lainnya (medik mahupun alternatif). Hipnoterapi banyak digunakan oleh doktor, pakar psikologi, mahupun paramedik. Seorang Hypnotherapist / hipnoterapis adalah orang yang tidak mempunyai latar belakang perubatan moden, tetapi sengaja memperdalam ilmu (science), pengetahuan (knowledge), keterampilan (skill) dan serta seni (art) yang terdapat di dalam hypnotherapy / hipnoterapi.

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Hypnosis Malaysia |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.